روز عاشورا و فضائل آن

قال رسول الله صلي الله عليه و سلم: صيام يوم عاشوراء احتسب علي الله ان يكفر السنة التي قبله
یعنی از خداوند اميدوارم كه روزه عاشوراء، كفاره گناهان (يعني كفاره گناهان صغيره) يك سال گذشته باشد. محرم اولين ماه اسلامي و يكي از ماههاي حرام ميباشد. از آنجا كه در اين ماه جنگ و جهاد ممنوع است به آن حرام ميگويند. در اين ماه بسياري از رويدادهاي بزرگ تاريخي و مهم به وقوع پيوسته است، لذا ماه محرم بسيار مهم و با فضيلت است.

از حضرت ابو هريره رضي الله عنه روايت شده است كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و سلم فرمودند: افضل ترين روزه بعد از روزهاي رمضان، روزه گرفتن محرم ميباشد. اين ماه، ماه خداوند است «سنن ابن ماجه». پیامبر مکرم اسلام باز فرموده اند: هرگاه خواستيد مزيد بر رمضان روزهاي ديگري را روزه بداريد، در ماه محرم روزه بگیرید، چرا كه محرم ماه مخصوص خداست، در اين ماه روزي وجود دارد كه در آن خداوند بر قومي لطف و كرم میفرماید، و در اين روز بر اقوام ديگر نيز توجه و عنايت ميکند «سنن ترمذي».



تاریخ روز عاشوراء

اهميت روز عاشوراء به تاريخ قبل از اسلام بر ميگردد بطور مثال در اين روز توبه حضرت آدم پذيرفته شد، عرش و كرسي، آسمان، زمين، ماه، خورشيد و ستارگان آفريده شدند. حضرت ابراهيم عليه السلام متولد گشت و نيز در همين روز از آتش نمرود نجات يافت. در اين روز حضرت موسي عليه السلام و همراهان وي از امتش از بردگي و غلامي رهايي يافته و فرعون و لشگريانش در رود نيل غرق شدند. كشتي حضرت نوح عليه السلام بر كوه جودي ايستاد و توقف كرد. پادشاهي و ملك بزرگ به حضرت سليمان عليه السلام داده شد. حضرت يونس عليه السلام از شكم ماهي نجات يافت. نور چشمهاي حضرت يعقوب عليه السلام دوباره به چشمهايش برگشت. حضرت يوسف عليه السلام از چاه كنعان بيرون آورده شد. در اين روز براي اولين بار باران از آسمان بر زمين باريد. قيامت نيز در اين روز بر پا ميشود و همچنين شهادت امام حسين رضی الله عنه و هفتاد و دو تن از اصحاب و يارانش در سرزمين كربلا و نوشیدن جام شهادت و پرواز روح مباركشان بملأ اعلي و جوار حق در همین روز عاشورا بوده است.



فضیلت روز عاشوراء

ابن عباس از رسول اكرم صلي الله عليه و سلم روایت کرده و فرموده است: هر كس روز عاشوراء روزه بگيرد خداي تعالي بر او ثواب عبادت 60 سال كه شبها و روزها با روزه گذرانيده باشد ثواب مينويسد، و هر كس روز عاشوراء روزه بدارد، خداي تعالي گناهان صغيره 700 سال گذشته را ميامرزد. هر كس اولين جمعه ماه محرم روزه بگيرد تمام گناهانش مغفرت ميشود. و يا هر كس يك فرد روزه دار را افطار بدهد گويا همه ی امت محمدي را افطاری داده و شكم آنها را سير كرده است. تمام صدقات، حسنات، محبت ها، نمازها، دعا و ... در اين روز قبول ميشود. هر كس در روز عاشوراء يكبار غسل كند از درد چشم در امان ميماند. هر كس روز عاشوراء دو بار غسل كند گناهانش مغفرت ميشود. رسول اكرم صلي الله عليه و سلم فرموده است: هر كس روز عاشواء روزه بگيرد خداوند تبارك و تعالي ثواب ده هزار فرشته را به وي خواهد داد و باز فرموده است: ثواب ده هزار حج و ده هزار عمره و ده هزار شهيد را به او عطاء خواهد كرد. پيامبر اكرم صلي الله عليه و سلم فرموده اند: ماه محرم ماهي است كه يك روزه او بهتر است از عبادت يكساله است و هر كس در روز عاشوراء براي عيادت مريض برود خداوند در نامه او به هر قدم او ثواب یک شهيد را مينويسد و چون از نزد او بر خيزد گناهانش بخشيده ميشود گويا از مادر تازه متولد شده باشد.



کارهایی که انجام آن ثواب بیشماری دارد

در روز عاشوراء انجام دادن اين وظايف ثواب بيشماري دارد: 1- روزه گرفتن 2- صدقه دادن 3- افطاري دادن 4- گناه نكردن با زبان و دست و جوارح به حرمت آن روز 5- گريه كردن از ترس خداوند 6- قرآن خواندن 7- دعا كردن 8- فراخ كردن طعام بر عيال و خانواده 9- نماز گذاردن و ثوابش را به روح امام حسن و حسين بخشيدن. 10- خواندن نماز عاشوراء.



ترتیب خواندن نماز عاشوراء

نماز عاشوراء بدین ترتیب خوانده میشود: ركعت اول سبحانك، فاتحه، سوره اخلاص يازده مرتبه. ركعت دوم فاتحه، سوره قل يا ايها الكافرون سه بار، سوره اخلاص يازده مرتبه. ركعت سوم سبحانك، فاتحه، الهاكم التكاثر يك مرتبه، سوره اخلاص بیست و پنج مرتبه. ركعت چهارم: فاتحه، آية الكرسي سه مرتبه، سوره اخلاص بيست و پنج مرتبه.



منابع و مأخذ: شرح شرعة الاسلام و فضايل دوازده ماه قمري



موضوعات مرتبط: محرم ، ،
برچسب‌ها: روز , عاشورا , و , فضائل , آن ,

تاريخ : چهار شنبه 17 آبان 1391 | 19:56 | نویسنده : یالثارات الحسین |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.